Sunday, May 6, 2012

Matkultur och barn kommer och går

Idag ska jag  börja min blogg med att berätta om mat, filippinsk mat. ” Filipinos LOOOVE to eat” var något av det första jag fick lära mig när jag kom hit 2004. Och det är sant, mat står högt på prioriterings-listan när det gäller vad som är viktigt i livet. Därför gör myndigheterna regelbundet gallup-undersökningar bland den fattiga befolkningen och frågor hur många mål mat de äter. Är det mindre än 3 per dag så är man fattig. Punkt slut !!

 Det filippinska köket är en blandning av influenser från flera olika länder och världsdelar: kinesisk, spansk och amerikansk. Basfödan är RIS , man äter ris 3 gånger om dagen -  om man har råd vill säga. Har man inte ätit ris en dag har man inte ätit alls, var det en av missionens amställda som sa till mig en gång. Att Thord och jag börjar dagen med en smörgås och cornflakes är en gåta.
 Nationalrätten heter adobo, den är spanskinspirerad och är en kyckling eller fläskkött-rätt  stekt i vinäger, pepparkorn, lagerblad och hela vitlökar.
Pancit heter en noodles-baserad kinesisk rätt som finns i otaliga variationer, jag har en hel kokbok full av olika recept på pancit. Sinigang är en rätt som innehåller kött, fisk eller räkor plus grönsaker kokta i vinäger, grön mango och tamarind. Lumpia är en variant på kinesiska vårrullar. Efterrätterna har nästan alltid cocos som bas. Filippinerna är världens största exportör av olika cocos produkter. En annan gång ska jag berätta om alla roliga frukter som finns här.
Ja det var lite matkultur, en viktig fråga för oss alla. (Tala inte om det för någon men Thord och jag längtar ofta efter den kryddstarka curryn från Bangladesh.)


"Inasal" är en lokal restaurang- kedja som går mycket bra. Thord och jag äter där ibland. Riset serveras på bananblad. Miljövänligt till max eller hur ???

Denna melon har vuxit på Hills of Grace





Vi har haft hjälp ett tag av Tore Langmo, el-ingeniör och missionär från Växsjö att bla installera ett kök åt missionen, denne energiske man på 77 år är full av humor och glädje. Han har slitit och svettats i värmen och vi säger stort TACK med tårtan nedan.


Den här bilden ser tråkig ut men den är väldigt viktig. Grävmaskinerna började jobba i veckan inför bygget av en servicebyggnad på Hills of Grace, blivande yrkesskola.



Denna lilla flicka är två år gammal och ser frisk ut. Men ack vad skenet bedrar. Hennes runda kinder är orsakade av ödem, dvs vätska som samlas i kroppen när barnet inte får tillräckligt med protein i sin kost. Hon vistas just nu på Malward, undernäringscentrat på Hills of Grace. Mamma är 32 år gammal och har 7 barn under 9 år.

Lille Dominador här med sin pappa fick åka hem till sin familj i fredags, frisk och rehabiliterad.








    



No comments:

Post a Comment