Thursday, January 20, 2011

.............. Mellan världar .............


           
Välkommen till min blogg ” Mellan världar”, som Marie hjälpt mig att komma igång med.
Varför detta namn ?
- Redan innan jag föddes färdades jag mellan Kina och Sverige under en båtresa som varade i flera månader.
- När jag var 6 flyttade jag till Portugal.
- När jag var 14 blev jag svensk.
- När jag var 26 började en missionsinsats i Bangladesh tillsammans med Thord som skulle omfatta 11 år av mitt liv.
- När jag var 58 dök en helt ny uppgift upp: att arbeta med Barnmissionen på Filippinerna.
Jag ser det som en förmån att få ha vistats i dessa kulturellt, språk, klimatmässigt samt religiöst olika världar. Mitt liv har blivit rikt.

Nu bor jag sen 2004 på Filippinerna där många världar råder och min blogg kommer att spegla vad som händer i Barnmissionen och i landet i övrigt . Den kommer också att handla om människor jag möter, om mig, min familj och mina djur: hundar, fiskar och fåglar.  Jag vet inte hur ofta det blir bloggar, det får tiden utvisa.

Året i Barnmissionen har börjat med att stora grävmaskiner flyttar och schaktar bort jord på den nya tomten utanför stan som ska bli en Barnby framöver. Bygglovet blev godkännt under julveckan och kom som en fantastisk välkommen julklapp. Det tog ca 2 månader att få det vilket får anses som ett mirakel i detta land.
I samma område, alltså Rodriguez görs just nu en satsning på de fattiga familjer som förflyttats ut dit mer eller mindre  frivilligt. De har tidigare bott i kåkstäder inne i Manila. När man river dessa blir familjerna hemlösa och skickas ut på landet där jobben är få, skolor och hälsovård inte utbyggda osv.
Det kommer att startas ett Micro-Kredit program samt en klinikverksamhet för mödrar och barn under vintern och våren.
Igår reste Thord till Sverige för att vara med på Barnmissionens årliga konferens. Han är borta 10 dar. Våran Andreas är kvar här till på söndag sen blir det jag och hundarna....och Herren.
Baseco är en av de kåkstäder som hyser hundratals familjer.


1 comment:

  1. Kul Birgitta!
    Jag ska följa dina inlägg med stor nyfikenhet. Du lever ett spännande liv och är dessutom duktig på att skriva. Det kan ju bara bli bra :-) Låter som startskottet till din första bok?

    ReplyDelete