Sunday, August 14, 2011

Dengue feber, glada skolbarn, och en stor man har gått hem till Gud.

Idag lyser solen, men inte från en molnfri himmel utan helt plötsligt kan himlen mörkna och regnet strömma ner, det är monsuntid ett bra tag till. Denna tiden på året spelar syrsorna ovanligt högt fram på kvällen, ett nästan öronbedövande gnidande på vingarna eller hur de nu gör det, har faktiskt aldrig sett en syrsa spela, bara hört.

Dengue
 När det är monsun tid med mycket blöta frodas mygglarver i stillastående vatten och just nu är det dengue-myggan man är rädd för. Enbart i Quezon City, en av Manilas största innerstäder har det noterats 2 574 fall från januari till juni och för hela landet var siffran 38 876 varav 226 dödsfall. Dengue-febern orsakas av en virus som överförs av myggan in i blodet.
På missionens mamma-barn klinik  ute i Montalban hittades 3 misstänkta fall i måndags. Det enda man kan göra är att se till att patienterna dricker ordentligt så de inte blir uttorkade, ge smärtlindring mot värk i kroppen och vila. 2006 var jag själv en dengue-patient och det tog ca en månad innan jag var på benen igen. Jag hoppas jag är immun nu.

Glad av skolan i SLC

För ett tag sen var jag ute på Shining Light Center, Barnmissionens skola som ligger ca 3 mil utanför Manila. Där är det ”high-life” i hela huset. Förskolan har 101 elever och grundskolan 118. Man blir glad långt ner i hjärtat när man ser ungarna vid skrivborden plitandes i sina böcker, ser de gympa bakom huset i skuggan( för det är så varmt i solen )  eller bläddra i barnböcker i mini biblioteket. Dessa barn kommer från hem där den ekonomiska situationen är svår och där man måste vända på varje slant. Glädjen och tacksamheten bland föräldrarna är stor för att deras barn får chansen till en god utbildning.


Personligt

Jag såg i tidningen Dagen att den store engelske teologen John Stott lämnat detta jordeliv. Han var en av kristenhetens viktigaste och mest inflytelserika personer under 1900-talet. Han var med och grundade Lausanne-deklarationen, det dokument som skulle definiera den evangelikala kristenhetens grundpelare.
 Jag kommer ihåg ett besök han gjorde i Bangladesh när Thord och jag arbetade i Dhaka på 70-talet. Han var den inbjudne talaren på en missionärskonferens och vi fick chans att prata lite extra med honom. Innan vi skulle skiljas åt bokstaverar han i Thords öra: K O K D. What do you mean, brother?
 ” Keep On Kicking the Devil”, svarade han med ett finurligt leende. En härlig person, full av humor, mänsklighet och generositet. Världen har blivit fattigare med hans bortgång.

Skickar med lite bilder tagna utefter den väg vi kör från vårt hem till Barnmissionens kontor mitt inne i Manila.
 Vägsträckan är på 18 km. Den dagen vi tog bilderna tog det oss 1 timma att komma de första 11 km. Det är Thord som fotar.





No comments:

Post a Comment