Tuesday, May 22, 2012

Nya hus, kyrkfest och Operation Vägning

Nu har spadarna satts i jorden för bygget av ytterligare två familjehus. Barnbyn Open Heart Childrens Village växer sakta upp.De hus som är på gång nugörs ” för hand”, ingen stor grävmaskin  tar sig dit för platsen ligger i en backe. Så man gräver för hand, cementsäckarna bärs på ryggen och många byggarbetare får därmed  arbete och är lyckliga och tacksamma för det.

Light of Christ Church, församlingen som hyr lokaler på West Crame i Sigward Wallenberg Building firade sitt 4-års jubileum igår söndag .Det var en stor andlig fest med sång, dans, glädje och förkunnelse.


Idag har jag varit ute på ” Operation Timbang”. Vi har vägt och undersökt 58 barn upp till 6 år i vårt närmaste grannområde till Hills of Grace. Vi gick omkring med en megafon och kallade på mammorna som bodde utspridda i skogen att komma med sina små barn. Det finns mycket att göra precis runt hörnet och vi är beredda.







Denna lilla kille hade svåra variga infektioner i båda öronen.


Nu har våra volontärer Johannes Mämecke och Johannes Larsson åkt tillbaka till Sverige. De har jobbat hårt och bra och har aldrig klagat. Tack grabbar för ett bra jobb.
Söndagen den 13 Maj var det Mors Dag på Filippinerna och den 16 Maj var det min mamma´s födelsedag. Därför vill jag avsluta denna blogg med att hylla hennes minne. Hon är sedan många år tillbaka i himlen men i mitt hjärta lever oändligt många minnen kvar av en underbar mor till min  syster och mig.
Hon föddes i den lilla byn Lauker , 3 mil från Arvidsjaur men vid 30 års ålder reste hon som missionär till Mongoliet och Kina. Där träffade hon min pappa, de gifte sig och min syster föddes. Andra gången de for till Kina var jag med och vår lilla familj på 4 pers. bodde på en kinesisk gård där det byggdes en kyrka och en klinik.
Jag är så tacksam för min mamma och hennes exempel av ärlighet, gott humör, social kompetens, kärlek till sina medmänniskor och tro på Gud.

Min mamma sitter i den högra " buren". De rider genom Gobi öknen.


Mamma med sina döttrar och en mongol kvinna.


No comments:

Post a Comment