Friday, July 20, 2012

Flygdags och innan dess jordskred

En liten hälsning så här på fredags eftermiddagen, några timmar innan vi tar flyget till Sverige för några veckors semester. Jag tycker inte om att flyga men det måste till om man ska få träffa sina nära och kära. Jag längtar hem till de allihop och ser fram emot att få umgås med både dem och en del av er som läser denna blogg. En som har ändrats mest på  några månader är Lily Rose och det ska bli så härligt att få krama om henne och tala om för henne att ”Jo, hon har faktiskt en mormor, fast hon är långt borta”.
Det har varit en intensiv vecka nu innan vi ska iväg, men det känns som om allting är under kontroll med de goda medarbetare som det finns i Missionen. Allt kommer att rulla på smort och bra.
Inatt så hade vi nästan oavbrutet vrålregn, timma efter timma störtade det ner. Det började läcka in lite här och var inomhus. Eftersom vi har plåttak på huset så rostar skruvarna och där kommer vattnet in. Det regnade så häftigt att jag tänkte : Gode Gud ínte en Ondoy upplevelse igen som vi hade för 3 år sedan.
Imorse var vi uppe tidigt både Thord och jag och vid 4.30 tiden hördes ett förfärligt brak. Jag skrek till Thord att  nu rasade hela förrådstaket in. Men, nej det var det  inte, utan ett litet eller halvstort jordskred från våra grannar, ett katolskt seminarium som vi bor liksom nedanför. Muren uppe släppte, av allt regn vatten och leran kom farande ner hos oss.


 Nu kan jag bättre förstå hur stora jordskred händer. Om det inte finns träd och växter som håller fast jorden så undermineras den av vatten när det regnar och plötsligt så lossnar ibland tonvis med lera och far ner i dalarna. Vi har haft många sådana katastrofer i landet sedan vi kom hit. Det förekommer en hel del illegal trädfällning på många platser så bergen ser nakna ut , men myndigheterna försöker gå efter dessa kriminella element, för de vet vad det kan bli för resultat i naturen.

Ja det var det, nu ska jag avsluta vår packning och ikväll bär det iväg med Emirates över Dubai. Resan tar ca 24 timmar om man räknar ihop allt, flygtid ca 14 .
Jag vet inte om det blir så mycket bloggande i Sverige, vi har lite stökigt med internet i Höör. Men det kommer nog en och annan nyhet.


Några mango dröjer sig kvar på trädet i vår trädgåd.


Lilla Jobeline tar sig nu i vikt och aktivitet. Underbart att se.




No comments:

Post a Comment