Sunday, December 2, 2012

Advent, besök i Sitio Pintor och "Dinner for a cause"

Först vill jag önska dig som läser min blogg en Glad och Välsignad Adventstid som ju börjar idag den 2 december. På Filippinerna firas inte advent och inte heller i de flesta andra länder i världen. Jag tror det är en väldigt svensk och kanske skandinavisk tradition, en väldigt fin sådan. Jag hoppas att adventstiden blir en tid då många annars icke kyrkvana svenskar besöker en gudstjänst. Vi är otroligt avkristnade i vårt svenska samhälle. Nu får man enligt skolverket inte berätta om Jesu födelse, stallet,änglarna och de vise männen för skolbarnen nu till jul. Det är så man inte tror sina öron.  Där skiljer sig Filippinerna på ett föredömligt sätt. Gud och tron är en aktiv del i allas vardag. Man börjar dagen med bön ända upp på myndighetsnivå. Överallt på restaurangerna ser man folk som ber bordsbön. Och ingen skäms för Gud.

Veckan som gått har innehållit två intressanta inslag.

 I onsdags var jag med vårt hälsoteam upp till Sitio Pintor, slumområdet som vuxit upp runt Rodriguez soptipp. Där bor idag ca 4000 människor. Familjerna har många barn och föräldrarna sliter hårt för att få livet att gå ihop. Man jobbar med sopsortering i dalen där lastbil efter lastbil tömmer sopor från Manila. Man kan tjäna upp till 35 kronor om dagen.
Barnen kan inte börja skolan förrän de är 10 år gamla för först då får de åka uppe på sopbilarna till skolan som ligger 4 km bort. Mödrarna föder sina barn i ” skjulen” med hjälp av traditionella barnmorskor, dvs utan formell utbildning. I detta område har vi vägt barnen och det visade sig att en tredjedel var mer eller mindre undernärda. Efter det har missionens hälsoarbetare gjort hembesök och hållit mammakurser och det fortsätter vi med under december. Det kommer också att bli en härlig julfest i Sitio Pintor med utdelning av kläder.




”Dinner for a cause”
I torsdags kväll var vi på en ”Fundraising Dinner”. Missionen som nu byter namn från Scandinavian Children`s Mission till Children`s Mission Philippines behöver hitta lokala stödjare, filippinare som har pengar eller som äger företag och som  vill vara med och ge till sitt eget folk.  Det finns många människor med stort hjärta och full plånbok, det gäller bara att hitta dem och få dem med på tåget. Vi bjöd folk att köpa biljetter till en måltid på en restaurang för att informera om vad Childrens Mission gör i landet. Det var också en konsertkväll med flera fina musikaliska inslag. Man fick skänka pengar på plats eller ge ett löfte om stöd. Vi har inte facit i handen ännu men hoppas på ett bra resultat.


Hem till Sverige.
På tisdag natt sätter jag mig på flyget och drar till Sverige. Vi har två döttrar som behöver lite extra hjälp under december månad, en med barnpassning och den andra med förberedelse inför sitt bröllop. Så jag överger Thord som kommer efter först den 23 december, i grevens tid för att fira jul med familjen. Jag tycker det ska bli speciellt att komma till Sverige i adventstid för det är faktiskt första gången på 8 år. Jo, vi har varit hemma flera jular men alltid kommit precis innan jul och därmed missat advent. Jag gjorde i alla fall en liten adventsljusstake åt oss här men det blev det fulaste jag sett...Varje sommar tänker jag ta med en fin ljusstake från Sverige men då är ju all jul nerpackad och ingen affär säljer julsaker i juli eller hur ????
 Men ljus i trädgården har vi i alla fall .


Igår lördag stod jag i köket och lagade mat och frös ner till Thord som inte är så kulinariskt sinnad. Antingen kommer han hem till Sverige som ett benrangel eller överviktig efter all junkfood han ätit när han varit ensam. Inget av det är att rekommendera. Han kommer att ha fullt upp med arbete i december, den nya yrkesskolan i San Isidro ska rustas färdig, möten och sammanträden avlöser varandra och missionens olika julfester ska besökas där han ska tala och uppmuntra.





No comments:

Post a Comment