Thursday, December 20, 2012

Två funderingar och många julfester

Dags för den sista bloggen innan jul.
Två Funderingar:
Banken ska man INTE gå till denna veckan och inte nästa heller för den delen enligt bank killen jag pratade med. Jag var där för att förnya mitt visa kort som desintegrerat i filippinsk värme. Banken var absolut full av folk och många av dem var gamla med rullatorer. De har ju oftast inte internet. Vad jag tänkte var att det skulle funnits många fler möjligheter till sittplatser åt dessa samhällets trötta medborgare.

Jag har gått  förbi Hemköp vid Triangeln några gånger och när det var som allra kallast, snöflingor yrde och vinden trängde in i märg och ben, satt där en kvinna nerhukad med kappans kapuschong nerdragen över ansiktet. Hon satt alldeles tyst och stilla i kylan  med sin plastburk framför sig där förbi ilande människor med julpaket i famnen då och då la en slant . Märklig syn i ” välfärdsverige”.

Mina två veckor i Sverige har fyllts av olika slags aktiviter men mest har det varit Familjen så klart. Att få vara med sitt lilla barnbarn och lära känna henne är en gåva.
Men jag har också varit i ständig kontakt med Thord angående de många programmen i Missionen som är aktuella just i december. Med det mångfaldiga arbete som bedrivs så blir det också många julfester. Jag tror det är 18 stycken iår.  Ska bara nämna om 2 av dem.
Uppe vid Sitio Pintor, Rodriguez soptipp ordnades en fest med juldrama och utdelning av kläder till både barn och vuxna.


Alla tittar och lyssnar intensivt när juldramat spelas upp. Nedan De Vise männen.


Under festen är det tävlingar och lekar som engagerar alla.
På Hills of Grace samlades förskolebarnen och de 8 små killarna i Barnbyn till julfest. Antagligen var det första gången överhuvudtaget som denna lilla grabb fått en julklapp. Vilken lycka!!!




Så blir det då jul igen, en jul som inte ser likadan ut på olika platser i världen. I Muslimvärlden firas den t.ex. inte alls. På Filippinerna firar man stort, det är ju ett katolskt land, men där finns inga granar, ingen snö, inga advents ljus och det är 28 grader varmt.
För oss i Skandinavien är julen en tid då ljuset som saknas ute tänds inne. En Ljusets högtid.
Så allt gott till dej och glöm inte varför vi firar denna högtid.

Skolbarnens julkonsert på Europaporten i Malmö




No comments:

Post a Comment