Friday, July 12, 2013

Forts.sommar i Sverige

Sommar sommar sommar……låter det i radion i P 1  varje dag klockan 13. En del av dessa sommar-radiopratare är väldigt intressanta, andra är för mig helt utan dragningskraft. En norsk författarinna som heter Sarita (plus ett norskt efternamn som jag inte kommer ihåg) talade i veckan och berättade om sin uppväxt och bakgrund. Hennes livsöde som indisk invandrare till Norge för många år sedan fascinerade mig. Ett av musikinslagen, från indiska Bolliwood, fick mig att drömskt och sakta röra  mina händer i takt med musiken. För att det ska vara på riktigt måste man ha extremt långa färgade naglar och det har ju inte jag...........

Sommar i Sverige betyder att vara ute så mycket som möjligt i vår vackra natur. Här är ju värmen hanterbar i motsats till Filippinerna där det var outhärdligt hett innan vi kom därifrån.
Ett besök i Västra Hamnen i lördags kväll gav mig dessa vackra bilder. Thord och jag var där med vänner och lyssnade till fint gitarrspel av Peter Tegnér. Ganska exakt klockan 22 gick solen ner i havet som ett rött klot. Vi säger att solen ”går ner” men det är ju vi på jorden som snurrar----Vackert var det i alla fall. Thord försökte fånga solen som en diamant. Tipset att ta ett sådant foto har vi med oss från Cox Bazar, världens längsta sandstrand. Den ligger i södra Bangladesh och där kan man få se de mest extraordinära solnedgångar.


  Turning Torso i kvällsljus

Ett litet projekt som Thord åkte på i veckan var att hjälpa till och tapetsera barnbarnets rum i en tjusig tapet med träd, blommor och fåglar på. Barnbarnet självt hade fått ett par nya skor av sin mamma. Skorna var från Marocko och den lilla  såg plötsligt ut som om hon kom från ” Tusen och en Natt”.


Thord ( i sina egna ögon den ”evigt unge”) provar yngste sonens motorcykel.


Olika världar: Nedan Manila med sin smog som omfamnar hela stan med sitt gråa täcke 

och Östra Ringsjön i kvällsljus

No comments:

Post a Comment