Sunday, May 11, 2014

Mors dag och Drop in Center in San Isidro

Idag är det Mors Dag på Filippinerna. Jag tänker på min mamma Olga Newman med stor tacksamhet i mitt hjärta. Hon föddes en vacker majdag i byn Lauker, i Norrbotten. Tidigt kände hon en kallelse att resa ut som missionär vilket hon också gjorde. Som 30-åring for hon till Mongoliet och där träffade hon min pappa. De gifte sig i den lilla mongolstaden Wangiefu och arbetade i området i närmare 7 år. Det var primitivt, ödsligt, farligt och ensamt många gånger men tron, kallelsen och kärleken till människorna bar genom alla strapatser. Min barndom är fylld av glada minnen av vår familj. Mamma fanns alltid där.





Min mamma, min syster Gunilla och jag med en mongolkvinna



” Always love your mother because you will never get another” var det någon som skrev på FB idag.
Jag satt en dag bredvid en av de små flickorna i Barnbyn. Hon tittade fascinerat på de tydliga ådrorna på min högra hand. Så minns jag min mammas hand när hon blev äldre. Jag är tydligen där. Jag bär min mammas ring varje dag, i tacksamt minne.




Ett program som jag inte tror att jag berättat så mycket om i min blogg är Barnmissionens ”Drop in Center”. Det är en fritids aktivitet för barn i åldrarna 6-12 år. De får komma till Barnmissionens center i San Isidro som är en s.k. ”relocation area”. När slumområden inne i huvudstaden jämnas med marken för att ge plats åt höghus och affärscentra flyttas tusentals människor med eller mot sin vilja ut till områden utanför stan. I Montalban där Barnmissionen numera har sitt huvudcenter finns det mer än 100 000 sådana omflyttade individer. Ingen vet riktigt hur många de är. Myndigheterna bygger enorma skolor för att svälja de tusentals barnen. De flesta familjerna är väldigt fattiga. Männen jobbar på kontrakt på byggarbetsplatser inne i Manila och kommer bara hem på helgerna med den veckans lön som sen ska räcka till den stora familjen. Vi har gjort enkäter i San Isidro och funnit ut att familjerna har i snitt fem barn. Kvinnorna har ingen inkomst och bidrar inte till försörjningen eftersom det inte finns några jobb för dem. På Drop in Centrat får barnen vara några timmar om dagen, leka, spela spel, lyssna till musik och berättelser, sporta och läsa läxor. Man får också lära sig om kristen etik. 





No comments:

Post a Comment