Sunday, January 11, 2015

Nu är julen slut, vatten i brunnen och 5 år sedan jordbävningen på Haiti,

Ja så var tiden i Sverige slut för denna gången. Dagarna går fort och besöket denna gången blev ovanligt kort men tillräckligt långt för att hinna njuta av familjen och av samtal och möten med goda vänner.
Barr-problem
Häromdagen åkte den ovanligt stora och vackra granen ut. Jag upplever alltid en sorts ” slänga ut granen-ångest”. Inte för att jag saknar den, även om det faktiskt blir ganska tomt i hörnet där den stått, utan för att jag alltid undrar hur mycket barr jag måste ta hand om efteråt. Barren kan hamna var som helst utefter ” släng-vägen”. Under mattor, på bord, utefter gardiner och väggar, i soffan, på  stolar och sist men inte minst instuckna i de egna kläderna. Innan hela operationen är över har man dessutom stuckit sig på de vassa barren. Tur det bara händer en gång om året. Jag tänker ibland den otänkbara tanken: man skulle kanske skaffa en PLAST GRAN. Ve och fasa säger den övriga familjen, ingen  barrdoft blir det och något så o-miljövänligt kan man bara inte ha i huset, så det blir säkert fler ” slänga ut granen-ångest-upplevelser” om världen består.



Vädret under vår Sverige vistelse har inte visat sig från sin bästa sida. Vi som har 28 plusgrader i snitt under hela året fryser och huttrar och klär oss i dunjackor, mössor, vantar och tjocka skor. Men kanske det jag tycker är svårast med skånsk vinter är mörkret och de väldigt korta dagarna. Å andra sidan är ju Sverige helt fantastiskt på sommaren då det knappt är någon natt alls ............
EN DAG snöade det i alla fall och då blev det genast lite ljusare. Tack för det.



Plötsligt en kväll började denna  fjäril flyga inomhus...kan någon tala om för mig var den kom från? Har den levt i en kokong i en vrå och sedan kläckts i den goa värmen från den öppna spisen i tro att det var vår ??????  Besvikelsen måste vara stor.




Från Filippinerna har vi  fått lite olika rapporter och jag återkommer med fler nyheter och foton när jag kommer tillbaka dit. Jag vet att det har varit en stor julfest vid Sitio Pintor, bland sopsorterarna som bor där. Jag har bara detta foto så länge.



En glad nyhet har varit att BRUNNEN har vatten !!!!! Vilken brunn undrar du kanske. Lite historik: Under 2012 byggdes en s.k. Service byggnad på Hills of Grace, där det idag finns en del kontor, verkstad och övernattnings rum.  När man började gräva ut grunden upptäcktes en djupborrad brunn i anslutning till den blivande service byggnaden. Spännande och utmanande, tänk om det hade gått att få fart på denna brunn, det var länge sedan den grävdes tydligen. Många turer har det varit att få till en restaurering av brunnen som är 330 fot djup.  Men NU är brunnen rensad, det finns en pump som fungerar och vattnet flödar.

Trädgårdsmästaren Ramon är klart lycklig över vattnet.

Denna veckan, närmare bestämt imorgon den 12 januari,  är det fem år sedan den ödesdigra jordbävningen på Haiti. Barnmissionen var på plats med Bosse Wallenberg och Mikael Joume i spetsen. Tillsammans med den tyska organisationen Humedica gjordes många livräddande insatser bland de svårt drabbade människorna. 


No comments:

Post a Comment