Monday, December 14, 2015

Djur och natur i Florida samt nytt klassrum i Shining Light

Florida dagarna fortsätter med omväxlande regn och solsken. Det har varit intressant att se ett annorlunda djur och växtliv. Jag kommer att dela med mig av några av mina nya ”bekanta”.

Ibland  ser man en helt ensam pelikan men för det mesta rör de sig i flock som nedan.


När jag tänker  ”pelikan” så ser jag för mig en barnbok jag läste för mina barn när de var små, där pelikanen var ett flygplan åt en liten detektiv. Är det nån som vet vilken bok jag menar ? Här i Florida finns det i alla fall levande pelikaner som flyger med sina stora vingar och dyker efter fisk. Fisken silas i näbb-säcken innan den sväljs.  Smart.


En dag hördes ett förfärligt kraxande nere på gården där vi bor. Det var de här stora fåglarna som spatserade över parkeringen. De kallas ”Sandhill Crane” på engelska och fråga mig inte vad de heter på svenska. Deras vingspann är upp till 2 meter så det var en imponerande syn.


Nere vid stranden finns en plats där måsarna träffas och samtalar om livets glädjeämnen och svårigheter. De är inte särskilt snälla mot varandra, är det en som får tag i något att äta blir det slagsmål om go`biten. Tänk att det alltid ska bråkas. Tänk om man kunde byta ut missunsamhet mot generositet. Det vore något det.




Jag har aldrig i mitt liv sett så mycket ekorrar som här. De är dessutom ganska orädda och kommer nära så man kan fota dem. Jättesöta är de med sina yviga svansar och man får lust att sjunga ” Ekorr´n satt i granen” men det är ju fel här, för här sitter de i palmen.


Den lilla ödla jag är mest van vid från mina år i  Bangladesh och Filippinerna är gecko ödlan. Här finns en annan variant som jag inte vet namnet på. Deras lilla svans är böjd uppåt, de är mörka i färgen och sitter ibland ock solar sig på stenar som liknar de själva.

Banyan trädet är imponerande i sin utbredning
Den växt jag valt att spegla är Banyan trädet. Det är ett mycket speciellt träd som börjar med att ett frö läggs av en fågel i en palm t.ex. Där fäster fröet sig som en epifyt som sedan ger luftrötter, dessa luftrötter växer sedan neråt tills de når marken. Där slår de rot direkt. På detta sätt bildas många stammar och rötter. Trädet är Indiens National träd och finns i alla tropiska länder. I Filippinerna heter trädet ” Balete” och där tror man att det lever onda andar i trädet.  Så man varnar barn för att titta på trädet för länge. Det lite kusliga med banyan trädet är att allt eftersom det växer så kväver det värdträdet eller splittrar det och det är ju inte så generöst.  

Nytt klassrum 
Från Barnmissionen på Filippinerna har jag fått nyheten att Shining Light skolan äntligen fått sin nya sal, där hemkunskap ska bedrivas. Det var Lyngdal Kristne Grunnskole i Norge som gjorde en stor basar och samlade in pengar till detta nya klassrum. Än en gång TACK till skolan och alla duktiga elever.

Bandet som ska klippas vid invigningen av det nya klass rummet
 
Torbjörn håller tal

Spännande att gå runt och titta. Vad ska vi göra här, undrar nog flera, baka, sy, laga mat ?????






No comments:

Post a Comment