Thursday, February 3, 2011


Födelsedag och annat intressant.

Om någon hade talat om för mig när jag var 20 att jag en dag skulle fylla 65 så hade jag nog inte trott dem. När man var i den åldern så fanns inte såna siffror i ens värld. Jag använder ordet ”siffror”  för det är precis vad det är. Det finns en slogan här på en radio kanal som säger: ”Age is just a number”.  Amen säger jag till det.
 ja, jag fyllde 65 i måndags. Thord kom tillbaka från Sverige i tid att fira mig på eftermiddagen. På tisdagen blev det stor fikafest på kontoret, den filippinska Panciten var hemma lagad och jättegod och tårtan var rosa med ljus i. Underbart!
En liten släkting till en av de anställda i missionen, en fyraårig liten tjej, frågade så här. Var Ma’am Birgitta klädd i rosa prinsess klänning på sin födelsedag ? Det hör till saken att vid alla fester här på Filippinerna bestämmer man en färg som ska vara genomgående så  Rosa tårta måste ju betyda Rosa kläder.

Marikina dalen
Veckan som gått har bl.a. inneburit en tur ut till Hills of Grace i Marikina dalen där Missionen bygger ett nytt Center och en Barnby. Just nu ser det förfärligt ut. Tonvis med jord har flyttats från ett ställe nere vid vägen uppför backen för att släta ut på ett annat.  Tomten är ju ganska kuperad och det blir en spännande arkitektur på det hela när det så småningom är färdigt. Man får nästan gåshud när man i andanom ser hur fint det ska bli.
Just nu görs en speciell satsning i ett område som heter San Isidro. Det ligger ca 7 km från tomten. Där gör våra sjuksköterskor hembesök för att se hur barnen mår. Det de ser är inte roligt. Många barn är undernärda, många går inte i skolan och föräldrarna har svårt med jobben.
Vi hoppas att Marikina-dalen ska bli en bättre plats att leva på, genom Barnmissionens arbete där.  

Bön för presidenten
I söndags den 30 januari samlades 15 000 människor i World Trade Center nere vid Manila bukten för att be för President Noynoy Aquino som själv var närvarande. Det var den evangeliska kyrkan Christ Commission Fellowship som tagit initiativ till detta möte. Undrar om det hade gått att få Fredrik Reinfeldt till en sådan gudstjänst ???? 

Följande har jag plockat från vår dagliga tidning.
CNN list of  ” Insane activities for thrill-seekers.”
Driving a motorcycle through Manila´s traffic ranked seventh among the “ daredevil activities” in Asia.
Och vem tror ni kör mc i Manila, min man förstås.


No comments:

Post a Comment