Monday, September 10, 2012

Jobbsökar Mässa

Idag är det måndag och det är kväll när jag skriver detta. Det regnar och luften känns därmed relativt sval. När jag kollar på termometern så är det 28, 2 grader. Lite lagom sådär...
Det är oerhört grönt och lummigt i naturen nu pga det myckna regnet, allting växer så det knakar. Jag trodde inte mina ögon för några år sedan när vår vakt bröt av en gren bougainvilla, utan rot eller någonting liknande och satte ner den i jorden. Efter ett tag kom det nya skott på grenen-otroligt. Kan man göra så i Sverige, jag bara undrar ?

Jag har glada nyheter angående en aktivitet från i fredags. Två av socialarbetarna i Barnmissionen, Annabelle och Didith fick en idé i juni att ordna en sk ”JOBB FAIR” - en Jobbsökar Mässa. En del av deras arbetskamrater log åt dem och sa: Det kommer nog inte att fungera, men försöka duger ju.
Många planerings timmar senare så var det dags i fredags för den stora Dagen. De hade lyckats bjuda in 8 företag som behövde folk. Det var jobb som tekniker, sekreterare, försäljare, hemhjälp, snickare, målare, chaufför, kontorsarbete.
De hade delat ut flygblad i närområdet och bland våra skolbarns föräldrar om möjligheten att söka jobb på Molfrid Center fredagen den 7 september. Man hoppades att det åtminstone skulle komma 100 jobbsökande.
När Thord och jag kom till Molfrid sent på fredag em. satt ett trött men strålande glatt gäng och pustade ut. 384 arbetssökande hade köat i timmar för att bli intervjuade. De kom med sina CVs och sina ansökningspapper och HOPP.
23 av dem fick jobb direkt, 43 andra kommer att bli kontaktade igen för eventuellt jobb. Alltså en veritabel succé i detta land med så hög arbetslöshet att folk flyr till andra länder för att tjäna pengar.



Sen en vecka tillbaka har vi två svenska volontärer som ska vara på Missionen i 3 månader. Anna Josefsson och Hanna Ohlsson verkar trivas bra med det filippinska livet.

Våra hundar, labradoren Sigge och enögda Bobby var superglada när matte och husse kom tillbaka till deras verklighet. Bobby snusar i Thords attaché väska, (undrar hur den luktar efter det) och Sigge ligger så majestätiskt på gräsmattan.



No comments:

Post a Comment