Saturday, September 7, 2013

ny bebis, nya träd och nya bullar

I söndags föddes en liten pojke på Hills of Grace. Allt gick bra. Det speciella var att mamman bara är 15 år  och pappan kanske inte mycket äldre. Det finns väldigt många tonårsmammor här, särskilt bland de mindre bemedlade. Många gånger försvinner pappan till barnet redan innan det är fött och den unga mamman stannar kvar hemma hos sina föräldrar som hjälper till att ta hand om barnet. Många bor i storfamilj och barnen växer upp mitt bland en hög med släktingar.
Den här pappan gjorde något mycket ovanligt här på Filippinerna. Han var med vid förlossningen för att stötta sin unga kvinna. Hurra för honom !!! Och jag hoppas att han ska stanna hos sin lilla familj och forstätta att vara ett stöd för dem.

Det blir alltid någon konsekvens av ens handlingar....jag har vid några tillfällen slängt ut papaya kärnor i gräset utanför vår tomt där vi bor, det är ju ekologiskt eller hur ? Så gjorde jag innan jag reste till Sverige i sommar. Döm om min förvåning när jag finner två stora papaya träd utanför tomten när jag kommer tillbaka. Roligt och överraskande.




Vi väntar Sverigefrämmande idag som ska bo hos oss nästa vecka och då blir det till att baka kanelbullar. När man bakat dem måste man skydda dem från myrinvasion. Det gör man så här. Brickan på ett glas i en skål med vatten



Lite bilder som jag tog på väg  till och från Hills of Grace igår.



No comments:

Post a Comment