Monday, November 2, 2015

Höst, mission och en god barndom

Svensk höst, en ny upplevelse
Det finns hur mycket som helst att ta tag i när man har 11 stora bokträd på sin naturtomt. De olikfärgade löven darrar på grenen, släpper taget och singlar sedan ner tyst mot marken. Eftersom de är torra blir det ändå ett litet ljud när de möter andra löv  därnere. Jag går runt och krattar ihop dem så gott det går, bär iväg dem till en plats där de kan bidra till den ekologiska cykeln. Träden kommer snart att stå helt kala, med sina spretande armar mot skyn. Vetskapen att livet ändå finns kvar där och kommer att explodera i nya blad nästa vår är en tröst.




Missionen i våra hjärtan
Lördagen den 24 oktober var det en träff i Linköping  för församlingar som arbetar med mission i Bangladesh. Det var en intressant upplevelse att höra om vad olika grupper satsar på för att hjälpa människor i detta folkrika land. Handikapp-projekt, läskurser,  kvinnogrupper, radioprogram, bibelskola var några av dessa satsningar.
 Thord hade tillfälle att lyfta fram Free Christian Churches of Bangladesh som arbetar först och främst med kyrklig verksamhet men också med skolarbete bland tusentals barn på landsbygden. Insamlingar sker kontinuerligt i Sverige till dessa projekt och behoven är alltid stora. Att ge hjälp till barn som har dåliga förutsättningar till bra skolgång är ett oerhört viktigt åtagande. Det kan betyda hela skillnaden för deras framtid. Detta vill Thord och jag medverka till.





En god barndom
I lördags var det ju Alla Helgons Dag. Jag var på Osby Kyrkogård där mina föräldrar Olga och Erjen Newman  finns. Så tacksam för min fina barndom som började i Kina och sedan fortsatte i Portugal. På tal om Kina så kom under veckan som gick en jättestor nyhet: Nu får kinesiska föräldrar skaffa sig TVÅ barn. Sedan 36 år tillbaka har man bara fått ha ETT barn. Detta för att det inte skulle bli någon befolkningsexplosion. På lång sikt har det orsakat stora problem med ett överskott på män eftersom många aborterat sina flick-foster.  Dessutom finns det nu för lite folk som kan ta hand om en åldrande befolkningen.


Abstinens
Ordet abstinens tror jag  betyder att ” lida saknad”, det är alltså min privata tolkning....jag har abstinens från Hills of Grace och allt som brukar hända där.  När jag vaknar på nätterna ligger jag och funderar: hur är det med det och med det och med det ???

När jag var på Filippinerna led jag abstinens från mina goa barnbarn. Men det behöver jag inte nu längre. 




No comments:

Post a Comment