Monday, August 12, 2013

Cykla är bra, se "Den blå Planet" och Sponsor Träff på Hills of Grace

Veckan som gått har bjudit på fenomenalt vackert väder, åtminstone i Malmö där jag varit. Jag har cyklat och cyklat och cyklat. Malmö är en perfekt stad att cykla i. Inga backar och cykelvägar överallt. Det enda som är lite stökigt är att Malmö är en blåsig stad där den ligger vid Öresund och cykla i motvind är så där lagom roligt.
När man cyklar kommer man så nära allting, man hör och man ser och man luktar. Hörde gjorde jag igår när jag passerade fotbolls-stadion vid Stadiongatan. Ett ljud av tusentals röster som hejade och jublade. 17 500 människor var där !!!! Det jag annars såg var mängder med polisbilar och en polis helikopter parkerad på en gräsplätt i närheten av stadion. Jag tänkte i mitt stilla sinne att det är väl synd att det ska behövas.

I lördags blev det en utflykt till Köpenhamn med älskad familj till det relativt nya Akvariet ” Den blå Planet”. Det är absolut värt ett besök. Höjpunkterna var tunneln där man ser fiskar både på sidorna och underifrån. Sen var det såklart, korallreven med dess undersköna värld av fiskar i regnbågens alla färger.
Jag stod i förundran över Guds skapelse, mångfald, fantasi, humor...




I lördags var det fest och glädje på Hills of Grace. Då samlades före detta elever från Sponsorprogrammet i Barnmissionen till en träff. Sedan mer än 25 år tillbaka stöder ABC Childrens Aid på Island, genom Barnmissionen, ett stort sponsorprogram för att ge fattiga barn möjlighet att gå i skolan.
Under årens lopp är det hundratals och åter hundratals unga människor som lyckats få en college examen genom detta stöd. En del av dessa träffades som sagt i lördags. Då fick de berätta om hur deras liv blev. Thord var med på festen och kunde ta en del foton.
Hjälp till skola och utbildning är vägen ut ur fattigdom, det är då ett som är säkert.

 




En del av dessa fina ungdomar har vuxit upp vid Quezon Citys soptipp, andra kommer från slumområden i San Juan, mitt inne i Manila. Alla har visat att det går att lyckas om man kämpar mot alla odds, med ett stort mått av målmedvetenhet, hårt arbete och hjälp med ekonomin.

No comments:

Post a Comment