Monday, August 5, 2013

Uppbrott



I fredags blev det uppbrott för Thord och mig från vårt Skånehus i skogen. Tiden i Sverige tog slut för Thord som reste tillbaka till Manila själv. Jag stannar 3 veckor till och bor i Malmö för att hinna träffa älskad familj och vänner lite längre.



Jag har haft kontakt med Thord i helgen och han berättade att det är full fart överallt i missionen. På lördag samlas före detta elever som fått sin skolgång sponsrad genom ABC Island och Barnmissionen till en fest och återträff. Vad jag vet har detta aldrig hänt tidigare i missionen. Det är annars mycket vanligt att gamla klasskamrater träffas vid olika jubiléer precis som i Sverige.


En del av de elever som nu går i skolan tack vare sponsor programmet

Nästa vecka kommer den första gruppen elever på nya Hantverksskolan i San Isidro att få sina certifikat och betyg. Efter en mycket lång och komplicerad procedur kunde vi i februari öppna en filial till Yrkesträningen i Molfrid. I San Isidro finns en enorm arbetslöshet och många unga människor tar till droger och sprit i sin känsla av meningslöshet. Vi hoppas och ber att vår skola ska hjälpa några av dessa till ett drägligare liv.En av de kurser som ges är datakunskap. Och detta är ett måste i den värld vi lever i. För övrigt är det kosmetologi och svets kurser som ges.


Den fina San Isidro skolan











Éleverna på kosmetologi kursen fick träna sina kunskaper ute i en by. Gratis klippning tackar ingen nej till.



 På tal om datorer så fick jag häromdagen höra den charmerande historien om en äldre dam, hon är 88 år gammal och har en egen laptop som hon använder för att Skypa med sina söner i Polen. Det ni .....Man lever så länge man lär, därför ska man lära så länge man lever. Vad är det nu som jag skulle kunna lära mig? Dreja lera? Redigera film? Ja, varför inte ?

No comments:

Post a Comment