Thursday, December 4, 2014

Ny tyfon ? Barnens julfest och marknads besök.

En ny super tyfon verkar vara på väg in mot Filippinerna , till samma område som Haiyan i November förra året. Det får bara inte hända igen, är allt jag tänker. Folk har nätt och jämnt fått ordning på sina liv. Vi ber och hoppas att den ska ta en annan väg.

Jag lovade en ny blogg när jag varit på min första julfest. Här kommer den:
Igår var jag i Kasiglahan, det är en s.k. ”Relocation area” för tusentals människor som blivit förflyttade med eller emot sin vilja från slumområden inne i Manila som jämnats med marken.  Här har staten byggt långa rader radhus, med smala gator mellan husen. Varje hus är 25 km2 stort, oavsett hur många man är i familjen. Man får betala en liten avbetalnings-summa under 30 år för huset.

Här ute i Rodriguez där Missionen har sitt center bor det nog sammanlagt 250 000 människor, som på detta sätt fått nytt boende. Julfesten igår var i ett sådant litet radhus som gjorts om till kyrkolokal. Du kanske inte tror mig, men vi var säkert 80 personer inne i rummet. De filippinska barnen är väldigt små så det ryms många, och sitter man tätt på golvet går det faktiskt att få in så många som 80. Hur temperaturen var inne i den lilla lokalen kan du lätt ana. Man kunde knappt andas.... Men glädjen stod högt i tak och ingen gnällde över värmen ( utom jag ).

Det gick inte att få alla med på en bild som ni förstår.


 Julspelet med Betlehems budskap om Jesus barnet förmedlades till en tyst och andäktigt lyssnande skara.  Och sist fick barnen ett matpaket och en julklapp. Vilken fest, vilken upplevelse .....
Kung Herodes och hans soldat

De vise männen får syn på stjärnan

Idag följde jag med missionens kock, Thess, till marknaden kl 6 på morgonen och provianterade kött och grönsaker. Det är en alltigenom intressant upplevelse.





Tack vare min goda vän Ethel Svedebring, som skickade två saffran paket på posten till mig, blev det lussebullar.




No comments:

Post a Comment